28 юни 2017 г.

Как латиницата става кирилица

Честно казано тази публикация си е повече за собствена употреба, ама все пак мисля че може да бъде от полза  и на някой друг.
Когато ми хване окото някоя щанца с букви на латиница първото което гледам е дали могат да се "кирилизират"... и ако не могат почти автоматично това значи че не са моите.
Тези комбинации са валидни за любимата ми щанца с буквички - може и за други да са приложими, а може и да не са :). Не претендирам за пълна изчерпателност!
И е много добре, че щанцата си има и цифри!

Ето кои комбинации на елементи съм измъдрила за всяка буквичка.
* пред буквата значи, че ползвам гърба ѝ.
Завъртанията няма да ги отбелязвам - сигурна съм че който реши да пробва ще се ориентира.

А = А
Б = *L+*P = 1+5 = *L+ половин B...
В = B
Г = *L
Д =  V+ 1 = V+ част от Е
Е = E
Ж = *K+K = H+H (това го видях от Ели Гинзарова)
З = цифра 3 (може и половината от 8)
И = *N
Й = *N + точката на i (или отпадъче от B/P...)
К = К
Л = V
М = M = W
Н = H
О = O
П = U = 1+ L
Р = P
С = C
Т = T
У = Y
Ф = 1 + В = P + P = G + G
Х = X
Ц = U+ запетайката на Q
Ч = част от N
Ш = U+U
Щ = U + U+ запетайката на Q = L+1+T
Ъ = 2
ь = *P
Ю = част от H (или F) + O = част от H (или F) + D
Я = *R

Аз си режа малки квадратчета от картона за буквите и ги слагам само върху тези, които ми трябват за конкретния надпис. Ако картона си има лице внимавам  за посоката, като когато ми трябва обърната буква обръщам и картона. Съвсем наскоро открих как да не ми личат ръбчетата и даже вече го споделих (ама нека и тук да го има) - прекарвам изрязаните елементи през машината пъхнати в папка за релеф, която има свободен от релеф участък. Казах елементи, защото не важи само за букви.
При добър разчет на нужното цял надпис може да се направи само с 2-3 преминавания през машината. Примерно за


са достатъчни 2... и за най-често използваното ми "ЧЕСТИТО" също. Ако забравя или сбъркам някоя буква повтарям :).
Реденето е буква по буква. За да е равномерно първо редя и намествам, после лепя. Често си правя "шаблон" както тук или ползвам слабо тиксо (washi tape) на което си залепям целия надпис (или дума) и го лепя наведнъж - обикновено тиксото обхваща само горната или долната половина на надписа, а лепилото нанасям на свободната половина. След като залепне махам тиксото и с помощта на хартийка подпъхвам лепило и на другата половина. В  този случай има малък риск нещо да се размести или при отлепянето на тиксото да се повреди.

11 коментара:

  1. Е много е яко, някой ги използвам, но за други бих се и сетила! Много ти благодаря за споделянето!
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Като се върнах да разгледам отново, видях, че съм пропуснала в бързината на писане едно "не" пред "бих". Надявам се правилно да си ме разбрала! :)

      Изтриване
    2. От контекста се разбира без проблем.
      :)

      Изтриване
  2. БРАВО!
    / Ти си чудесна! Какво да добавя? -
    Инженерът е инженер! Вари го, печи го -
    той е творец на бъдещето!/
    Успешен ден и продължавай да ни радваш!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Мнооого благодаря! Не мога да се нарадвам, че има кой да оцени напъните ми ;)

      Изтриване
  3. Златина Ташева: Тече, знаеш за слабостта ми към картички и проекти с нашата си азбука и в частност твоите надписи. Ако го нямаше предизвикателството и врътливостта нямаше да си ти. Мисля си, че дори скоро да се появи шаблон на готина азбука на кирилица ти пак ще си връткаш тази, ей така за кеф.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Злати, мисля че си права! Ама все пак чакам да се появи :)

      Изтриване
  4. Ама толкова да ти се радвам на изобретателността... Винаги намираш начин да направиш нещо по твоя си начин. Браво, Тече!

    ОтговорИзтриване
  5. Браво...супер идейно!Много благодаря.Имам тази щанца от 1 година,Но не съм я ползвала,Но сега като почна....😙

    ОтговорИзтриване
  6. Тече, обичам "твоите" начини. Едни от първите ми закупени щанци бяха букви - за да мога да ги въртя.Обичам и шаблони с паста да ползвам, пак защото мога да си ги въртя и да излизат на кирилица надписите. Но веднага си записвам някои от твоите идеи - не съм се сещала за част от комбинациите.

    ОтговорИзтриване

Благодаря, че поспряхте!
Радвам се на всяко споделено мнение, впечатление или просто усмивка!
Коментарите, съдържащи линкове нямат място тук и ще бъдат изтривани.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...